Sigurna sam da imaš jednu bilježnicu u koju zapisuješ sve svoje ideje, želje, planove i rečenice koje planiraš jednog dana iskoristiti za svoj brend. Možda imaš čak i Pinterest profil prepun inspirirajućih fotografija, boja i motivacijskih izreka koje ne znaš točno kako organizirati. U glavi ti se roji tisuću misli o tvom brendu, znaš točno kakav osjećaj želiš da izazove, kakve klijente želiš privući, kakav dojam želiš ostaviti… Tvoja inspiracija i ideje su neograničene, ali i pomalo kaotične.
Sada je došao trenutak da taj predivni, kreativni kaos u svojoj glavi pretvoriš u nešto opipljivo, da tvoja vizija dobije boje, oblike i teksture. Došlo je vrijeme za dizajn.
Ako upravo osjećaš mješavinu uzbuđenja i lagane panike pri pomisli: „Kako ću ja sad Montici objasniti sve ovo iz moje glave? Što ako neću biti zadovoljna krajnjim rezultatom?”, duboko udahni i izdahni, jer si došla do jednog od najzabavnijih dijelova procesa stvaranja brenda i obećajem ti, nemaš razloga za stres.
Predstavljam ti tvog pomoćnika u procesu brendiranja: Moodboard.
Mnoge klijentice na spomen moodboarda prvo pomisle da je to još jedna obaveza koju moraju ispuniti, ali istina je skroz drugačija. Moodboard je kreativno igralište, vizualni dnevnik, ali najvažnije od svega, on je most između tvoje vizije i mog dizajnerskog stola. On će nam uštedjeti bezbroj revizija i frustrirajućih „to nije to, ali ne znam zašto” situacija. Ovaj vodič je tu da ti pokaže kako stvoriti moodboard koji će najbolje predstavljati tvoj brend, iako se i ne smatraš kreativnom osobom.


Što je Moodboard i zašto ti treba?
Najjednostavnije rečeno, moodboard (ili inspiracijska mapa ili tabla raspoloženja) je kolaž, zbirka slika, boja, tekstura, fontova i bilo kakvih drugih vizualnih elemenata koji zajedno stvaraju određeni osjećaj, stil i atmosferu.
Zašto je toliko važan?
1. On kristalizira tvoju vlastitu viziju. Često i same imamo samo maglovitu ideju o tome što želimo. Proces traženja inspiracije i slaganja moodboarda natjerat će te da doneseš odluke i shvatiš što ti se stvarno sviđa.
2. Stvara zajednički jezik: Tvoja definicija “elegancije” može biti minimalistička i suptilna, dok je moja možda raskošna i bogata detaljima. Slike, s druge strane, govore univerzalnim jezikom. One eliminiraju nagađanje.
3. Štedi vrijeme i novac: Kada ja kao dizajnerica od prve sekunde imam jasan vizualni smjer, manja je vjerojatnost da ćemo ići u krivom smjeru. To znači manje revizija, brži proces i, u konačnici, sretniji i novčanik i živci.
4. Postaje zvijezda vodilja: Jednom kada ga stvoriš, tvoj moodboard postaje referentna točka za sve buduće dizajnerske odluke.


Prvi korak: Gdje pronaći inspiraciju?
Inspiraciju možeš pronaći svuda oko sebe, samo moraš naučiti gledati. Otvori oči za stvari koje rezoniraju s tobom.
Beskrajni digitalni izvori inspiracije:
- Pinterest: Apsolutni kralj moodboardinga. Napravi tajnu (secret) ploču samo za svoj projekt. Kreni s jednostavnim pretragama poput “branding inspiration”, “color palette beige warm”, “minimalist typography”, “lifestyle photography natural light”. Algoritam će brzo naučiti što ti se sviđa i počet će ti nuditi savršen sadržaj. Ne razmišljaj previše, samo “pinaj” sve što ti zapne za oko.
- Instagram: Spremaj postove koji ti se sviđaju u posebnu kolekciju. Prati dizajnere, fotografe, brendove (i to ne samo iz svoje niše!) i arhitekte. Estetika jednog kafića u Kopenhagenu može biti savršena inspiracija za tvoj online tečaj.
- Behance & Dribbble: Ovo su platforme gdje profesionalni dizajneri objavljuju svoje radove. Malo su tehničkije, ali izvrsne za vidjeti konkretne primjere logotipa, web stranica i brendiranja.
- Design-fokusirani blogovi: Stranice poput The Dieline (za pakiranja), Typewolf (za tipografiju) ili Design Milk nude visokokvalitetnu inspiraciju.
Opipljivi fizički svijet:
- Knjižnica: Posjeti svoju knjižnicu i prelistaj knjige o uređenju interijera, modi, putovanjima. Posjeti dječji odjel i prelistaj slikovnice i dječje ilustrirane knjige. Obrati pažnju na boje, ilustracije, fotografije i teksture papira.
- Priroda: Paleta boja zalaska sunca, tekstura lišća ili kore drveta, boja mora… Priroda je savršen dizajner i neiscrpna inspiracija ljudima već tisućama godina.
- Tvoj dom: Koje boje voliš nositi? Kakav je stil tvog doma? Tvoj osobni stil često je sjajan pokazatelj estetike tvog brenda.
- Pakiranja proizvoda: Prošeći nekom trgovinom i pogledaj ambalaže. Koje te privlače? Zašto? Je li to zbog fonta, boje, materijala? Fotografiraj ih.
PRO SAVJET: Napravi folder na računalu ili u cloudu (npr. Google Drive) pod nazivom “Brend Inspiracija” i unutra spremaj sve što pronađeš. Organiziraj podfoldere: Boje, Fontovi, Fotografije, itd.


Pet ključnih elemenata savršenog moodboarda
Sada kad si skupila dovoljno inspiracije i materijala, vrijeme je da se fokusiraš na ovih pet elemenata. Ne moraš imati desetke primjera za svaki, ponekad je jedan, ali savršeno pogođeni, dovoljan.
1. Boje
Boje nisu samo boje, one su emocija. One su prva stvar koju će tvoji klijenti osjetiti, čak i prije nego što pročitaju ijednu riječ. Razmišljaj o psihologiji boja i poruci koju želiš slati.
Tople boje poput crvene, narančaste i žute simboliziraju energičnost, strast, optimizam, sreću i izvrsne su za brendove koji žele biti glasni, hrabri i poticajni.
Hladne boje poput plave, zelene i ljubičaste simboliziraju mir, povjerenje, luksuz, kreativnost i idealne su za brendove koji žele ostaviti dojam stručnosti i stabilnosti.
Neutralne boje poput bež, sive, bijele i crne donose sofisticiranost, minimalizam, eleganciju i savršena su podloga koja dozvoljava proizvodu ili poruci da bude u prvom planu.
Tvoj zadatak: Pronađi do 5 slika koje imaju paletu boja koja ti se sviđa. To ne mora biti grafika, može biti fotografija pejzaža, interijera ili neke modne kombinacije. Cilj je uhvatiti ugođaj koji te boje donose.




2. Fontovi i tipografija
Boje su emocija, a tipografija je glas. Način na koji su slova oblikovana govori puno o osobnosti tvog brenda. Ne moraš točno znati naziv fonta, dovoljno je da prepoznaješ stil koji ti se sviđa.
Serifni fontovi (s „kvačicama”) poput (najpoznatijeg) Times New Roman. Daju dojam tradicije, elegancije, pouzdanosti i autoriteta.
Sans-serifni fontovi (bez „kvačica”) poput Ariala ili Helvetice. Moderni su, „čisti”, minimalistički i pristupačni. Komuniciraju jasnoću i jednostavnost.
Script fontovi (rukopisni) su ženstveni, osobni, elegantni ili zaigrani. Odlični su za pozivnice, logotipe osobnih brendova ili brendove koji prodaju ručno rađene proizvode.
Display fontovi su odvažni, unikatni i dekorativni, ali se koriste samo za naslove kako bi privukli pažnju klijenata.
Tvoj zadatak: Screenshotaj ili spremi primjere tipografije koji ti se sviđaju.
3. Fotografije
Fotografije su bitne jer prenose stil života i emociju povezanu s tvojim brendom. Ovdje se ne radio o slikama tvojih proizvoda, već o atmosferi. Razmisli jesu li fotografije koje ti se sviđaju svijetle i prozračne, ili dramatične i atmosferične? Kakve scene prikazuju? Pejzaže, interijere, ljude koji se smiju? I najvažnije od svega: Kako se osjećaš kada gledaš te fotografije? Osjećaš li uzbuđenje, mir, inspiraciju, luksuz? To je osjećaj koji će tvoji klijenti povezati s tvojim brendom.
Tvoj zadatak: Skupi 5-10 fotografija koje zajedno pričaju priču. Ne moraju biti povezane tematikom, već osjećajem i stilom.


4. Elementi dizajna
To su detalji koji brendu daju karakter i unikatnost. Privlače li te geometrijski oblici, apstraktne linije, cvjetni uzorci ili možda organske mrlje? Voliš li više jednostavne tanke ilustracije ili bogate crteže? Sviđa li ti se više tekstura recikliranog papira ili glatkoća mramora?
Tvoj zadatak: Obrati pažnju na te detalje u dizajnima koji ti se sviđaju. Spremi uzorke tkanina, oblike logotipa… Sve što ti se čini posebno i drugačije
5. Inspiracija
Slobodno pogledaš što rade drugi, ne da bi kopirala, nego da shvatiš što ti se sviđa, a još bitnije, da shvatiš što ti se ne sviđa. I naravno, prouči svoju konkurenciju, kako bi bila jedinstvena u svojoj niši.
Tvoj zadatak: Napravi listu od 3-5 brendova (ne moraju biti iz tvoje niše) čijoj se estetici diviš. Pokušaj za svaki napisati jednu rečenicu zašto ti se taj brend sviđa. „Sviđa mi se kako ovaj brend djeluje smirujuće zbog nježnih boja” ili „Jako mi se sviđaju boje jer se zbog njih osjećam motivirano.”

Kako napraviti Moodboard?
Sada kada imaš pune foldere inspiracije, vrijeme je da složimo tvoj kolaž. Najlakši način je koristiti alate poput Canve. U njoj jednostavno otvoriš prazan dokument i povlačiš slike iz svojih foldera. Cilj je da slike izgledaju skladno i pričaju istu priču. Ako si svu inspiraciju pronašla na Pinterestu, samo sve spremi u zaseban folder koji ćeš moći podijeliti sa mnom.
Ako si taktilni tip, kupi veliki hamer papir, isprintaj svoje omiljene slike, dodaj uzorke tkanina, osušeno bilje…
Kada slažeš primijetit ćeš da si neke slike ne pašu, iako su ti se pojedinačno svidjele. Ne brini, to je dio procesa filtriranja i kristalizacije. Na kraju bi trebala imati 20-ak elemenata koji se dobro slažu kao cjelina.


Kako „pročitati” svoj Moodboard?
Eto, tvoj moodboard je gotov. Ovo si ti i tvoj brend pretočen u vizualni identitet. Sad ga pogledaj kao cjelinu i zapiši 3 do 5 ključnih riječi koje ti prve padaju na pamet.
Možda su to „toplo, prirodno, pouzdano”, ili „odvažno, energično, kreativno, zaigrano” ili „elegantno, luksuzno, ženstveno, smireno”.
Ove riječi, u kombinaciji s tvojim moodboardom, su sažetak tvoje vizije. I to je to. Stvorila si svoj jedinstveni brend. Moraš znati da ovaj proces nije samo zadatak za dizajnera, to je prilika da ti, kao poduzetnica, upoznaš i duboko se povežeš sa suštinom onoga što stvaraš.
I sad si spremna. Uzmi šalicu kave, pokreni playlistu koja te inspirira i kreni. Dozvoli svojoj intuiciji da te vodi.
A ja? Ja jedva čekam vidjeti tvoju viziju i čuti tvoju priču, jer sad kada imamo zajednički jezik, čarolija stvaranja može započeti.

